onsdag, augusti 30, 2006

Bulgurgryn med het räksås



Det här var min lunch idag! Hittade receptet på Bulgur-paketet och tyckte det lät gott. Måste säga att det blev stora portioner. Jag gjorde för två personer (så det finns en portion i frysen för en annan dag) och så här stor blev portionen.

Jag åt det ihop med klyftad tomat och min hemmagjorda pressgurka (recept finns här i bloggen). Jättegod lunch!

Den gröna paprikan uteblev i min rätt eftersom jag inte hade någon hemma och inte orkade springa till affären enbart för den *ler*. Och sedan hade jag min fraiche istället för lätt...och jag hade i extra curry och oregano.

Bulgurgryn med het räksås, 4 port

300 g räkor utan skal
1 purjolök
1 grön paprika
2 msk matolja
1,5-2 tsk curry
2 dl tomatkross med örter
2 dl lätt crème fraiche

Skölj och strimla purjon och paprikan. Hetta upp oljan och fräs grönsakerna.
Strö över curryn och låt det fräsa med en stund. Tillsätt tomatkrossen och låt såsen koka en stund.
Rör i Crème fraiche och räkor. Låt såsen bli het utan att koka.
Koka bulgur enligt anvisning på paketet. Servera såsen till den nykokta bulguren.

1 kommentar:

Anonym sa...

Denna rätt är syndigt god!
Kan lätt byta ut mot tagliatelle, de blir lika gott! O släng in lite vitlök, när ni ändå är igång!