lördag, augusti 19, 2006

Angos müsli



Jag skulle göra egen "Crunchy müsli" idag och stod och valde mellan två olika recept jag hade fått. Jag tyckte inte att något av dem kändes helt hundra så jag tog lite av varje och fick ihop en egen variant istället, som blev kanongod!

Angos müsli

5 dl havreflingor
1 dl grovhackade nötter (mandel & Cashew blandat)
1,5 dl vetegroddar
0,75 dl sesamfrön
1 dl linfrö
20 torkade, osvavlade aprikoser
1 tsk kanel
0,5 dl russin
1 dl vatten
0,5 dl neutral olja (raps eller majs t ex)
1 krm salt
0,75 dl råsocker

Blanda alla torra ingredienser i receptet (de som står ovanför "1 dl vatten"), utom russinen. Vispa ihop vatten, olja, salt och råsocker och häll över den torra blandningen. Blanda med en sked tills allt är väl blandat.
Bred ut i långpanna och stoppa in i ugnen, 200°C ca 20 min. Rör om då och då. Blanda i russinen när det nästan är dags att ta ut ur ugnen.
Förvara svalt och torrt.

1 kommentar:

Julia sa...

Blir det lite så klumpigt som crunch man köper? Det är så gott tycker jag :)! Detta receptet lät gott!