lördag, augusti 19, 2006

Saras Powerbars


Det här receptet var med i tidningen Buffé, augusti -06, och jag tyckte det lät så kul att man kunde göra egna bars. Givetvis var jag tvungen att testa och göra.
Nu kunde jag inte hitta nyponskalsmjöl här i lilla hålan, så jag uteslöt det, eftersom det enda inte skulle göra sådan otrolig skillnad.
Resultatet blev bra. De blev goda, men jag skulle nog istället för kakaon hacka i lite riktigt mörk choklad och grovhacka lite nötter och blanda i (istället för russin). Jag ska testa det någon dag, och återkommer då med rapport sålklart.

Saras Powerbars, ca 10 st

1 dl fiberhavregryn
2 dl solrosfrön
1 ½ dl russin
1 msk nyponskalmjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 msk kakao
2 äggvitor

Sätt ugnen på 100°C.
Lägg alla ingredienser i en matberedare och mixa ordentligt tills det är en kletig smet.
Forma till en längd, ca 5 cm bred och 1 cm hög.
Lägg längden på bakpappersklädd plåt.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter. Skär längden till ca 10 kakor.

Tips:
Prova att byta ut russin mot torkade aprikoser och kanel, och kakao mot lite rivet citronskal.

Näringsinnehåll:
550 kJ/130 kcal
Protein 5 g
Fett 7 g
Kolhydrater 11 g




Inga kommentarer: