lördag, september 16, 2006

Snabb färscurry



Det här receptet finns med i "Laga Lätt" nummer 8/2006 (s. 72).

Jag tyckte det lät gott, men modirierade receptet lite. Enligt receptet ska det vara tärnad potatis i och en "torrare" rätt. Jag slopade potatisen och lät inte vätskan reducera för mycket, och fick då en sås som jag serverade till Bulgur.
Eftersom rätten i sig är ganska stark/smakrik gjorde jag bara en enkel grönsallad med isbergssallad, tomat och gurka att servera till.
Gott var det, men ingen direkt favorit.

Snabb Färscurry, 4 port

1 hackad lök
1 msk rapsolja
400 g lamm- eller nötfärs
1 msk garam masala
1 msk curry
1 burk färdig tomatsås (ca 500 g)
1-2 dl vatten
4 skalade och tärnade potatisar
2 dl frysat ärter
1 tsk salt
2 krm nymalen svartpeppar

Till servering:
2 msk mandelspån
2 stora indiska naanbröd eller 4 pitabröd

Fräs löken i olja. Tillsätt färsen och kryddorna och låt färsen steka klart.
Häll i tomatsås, vatten och potatistärningar, låt sjuda under lock tills potatisen är mjuk, ca 15 min. Späd med mer vatten om det känns för tjockt.
Tillsätt ärter och smaka av med salt och peppar (och mer garam masala).
Rosta mandelspån i torr stekpanna, strö över grytan. Strö eventuellt över hackad salladslök eller koriander. Servera med varmt bröd.

Näringsinnehåll per portion:
572 kcal
25 g fett
31 g protein
56 g kolhydrater

Inga kommentarer: