tisdag, juli 25, 2006

Stekpannebröd - glutenfritt

Det här brödet är relativt lättbakat. Det blir väldigt gott och funkar utmärkt att ha som tunnbröd eller tortillasbröd.Vi har även använt det som korvbröd och tagit med det ut när vi varit ute och grillat.

Stekpannebröd
6 dl filmjölk eller mild yoghurt
1,5 dl sirap
5 tsk bakpulver
2 tsk salt
1,1 kg Finax mjölmix (röd) (Sempers mix funkar också bra)

1. Blanda alla ingredienser i en assistent och kör tills degen inte är kladdig.Låt degen vila 5-10 min. Har man ingen assistent går det bra med elvisp (låghastighet). Utan någon form av elektrisk apparat är det svårt eftersom degenblir väldigt kladdig, ibland kan man behöva tillsätta något mera mjöl, gör det vid utkavlingen i så fall...för mycket mjöl ger torrt bröd dock.
2. Knåda degen och dela i mindre bitar som kavlas ut med kruskavel på mjölat bakbord.
Jag brukar kavla degen väldigt tunt så att det blir hårt tunnbröd eftersom jag tycker att det är godast. Desto tunnare desto godare.
3. Grädda i torr stekpanna (OBS inget fett) eller direkt på den största spisplattan tills det fått önskad färg.

Ett tips är att byta ut hälften av mjölet till en grovare variant så får man med lite fibrer också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej ! Har bakat detta bröd men bytt ut youghurten mot den mjölkfria Havregurt naturell med
gott resultat. Detta för att få en
mjölk och glutenfri variant till
min överkänslige son. Han älskar detta bröd och ber mig baka nytt med den goaste min i världen när
det är slut.