tisdag, juli 25, 2006

Bananmuffins

Dessa muffins har jag själv aldrig varit så förtjust i, men jag verkar vara den enda som inte gillar den *ler*. De har varit ett "krav" på olika kalas, och jag har även fått baka dem till andra till deras kalas.Jag brukar ha i kakao, oboy eller hackad blockchoklad (ljus eller mörk) beroende på vad som finns hemma för stunden.Jag brukar baka minst dubbel sats och göra dem i stora muffinsformar (de behöver gräddas i 15-17 minuter om de är i stora formar).

Banan muffins 20 stycken

Ingredienser
2 bananer, skalade och delade i bitar
100 g margarin, i kuber
2 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker
1 dl gräddfil, ellerfilmjölk
matfett, +ströbröd till ev plåtformar
ugnstemperatur 225º

Tillagning
Använd matberedare med kniv i beredningsskålen. Blanda banan, margarin och socker till en pösig smet. Tillsätt övriga ingredienser. Fördela smeten i muffins- formar som ställs på bakplåt och grädda mitt i ugnen 10-12 minuter

Jag brukar göra i stora muffinsformar och då blir det ca 12 muffins som måste gräddas i ca 17 minuter.

Inga kommentarer: