söndag, juli 23, 2006

Pavlova

De här bakelserna gjorde jag först till ett kalas vi hade. Jag ville hitta på något nytt att bjuda på och slippa göra samma saker hela tiden. Tyckte att det här lät jättegott och testade.
Det blev oerhört uppskattat och jag kunde gott ha bakat många fler bakelser, för de hade strykande åtgång.Den syrliga limekrämen till den söta marängen var alldeles perfekt blandning.
Jag gjorde det på vintern och hade tyvärr inga färska bär att tillgå, men så fort det blir bärsäsong igen ska jag göra om dem med färska hallon och blåbär!

Pavlova12 st

125 g äggvita(3 äggvitor från medel-stora-stora ägg)
2 1/2 dl socker
1 tsk maizena
1 krm bakpulver
1 krm ättiksprit

limekräm:
2 dl crème fraiche
1/2 dl grädde
1 lime(rivet skal + saft)
3 msk florsocker

Garnering:
blåbär och andra färska bär

Sätt ugnen på 190°.
Vispa äggvitorna, först på låg hastighet, sedan på hög.
Tillsätt sockret lite i sänder, sedan maizena, bakpulver och ättiksprit (gör att smeten blir styvare).Vispa marängen länge så att den blir riktigt styv.
Spritsa ut 12 maränger på en bakpappersklädd plåt. Sätt in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 140°.
Grädda marängerna i ca 45 minuter. Stäng av ugnen och låt marängerna grädda färdigt på eftervärme i ytterligare 20 minuter.
Gör limekrämen. Vispa crème fraiche och grädde. Tillsätt rivet skal av lime och 1 tsk limesaft samt florsocker. Bred limekrämen på marängerna och garnera med färska bär.

Inga kommentarer: