måndag, juli 24, 2006

Potatissallad

Till grillat är en potatissallad alltid gott, och den här potatissalladen är en stående favorit hemma hos oss. Jag blir alltid ombedd att göra den. Även ungarna (som brukar vara enormt kräsna till "kladd") äter den här potatissalladen.
En av mina vänner avskyr potatissallad, men jag bad henne smaka på den här...och numera äter hon potatissallad, fast bara min då *ler*. Hon berättade att anledningen till att hon inte gillade potatissallad var att hon inte gillade när man använt ättika eller vinäger för att få syra (vinäger är vanligast i potatissallad). Personligen föredrar jag att syra med citronsaft, precis som i den här salladen!

God potatissallad för många 10 pers.
2 kilo ptatis. Kokas med skal, helst dagen före.
6 gröna äpplen finhackade, ev. med skal
3-4 msk finhackad lök (röd helst)
6 dl gräddfil
3 msk fransk osötad senap
400 gr majonäs
saft av en citron
6 msk dill
1½ tsk salt
½ tsk svartpeppar, ev. grov
½-1 tsk socker (smaka av)

Inga kommentarer: