tisdag, oktober 10, 2006

Höstsoppa

Höstsoppa

Blev så himla sugen på en riktig höstsoppa idag när det var grått, tråkigt, kallt och allmänt trist ute.
Letade upp ett nytt spännande recept och hittade ett som jag tyckte lät spännande, men självklart var jag tvungen att modifiera receptet till oigenkännlighet. Soppan på bilden är enligt originalreceptet och heter Höstsoppa med kryddigt fräs (klicka på namnet så kommer du till originalreceptet).
Soppan måste ha blivit god för t o m barnen tyckte att den var god, och de är kräsna när det gäller grönsaker och mycket skeptiska till soppor. Nu åt alla tre barnen (2, 4 & 6 år) när de kom hem från fritids/dagis trots att de precis innan suttit och ätit mellis.

Så här gjorde jag min soppa:
Höstsoppa
400 g nötfärs
2 gula lökar
½ vitlök (SOLO) eller 3 klyftor
3 morötter
3/4 palsternacka
100 g kålrot
100 g rotselleri
6 små potatis
2 l vatten
4 buljongtärningar
3-4 msk tomatpuré
2 tsk curry
2 cm färsk ingefära
vitpeppar

De flesta måtten är väldigt ungefärliga (kika i originalreceptet för mer exakta anvisningar).
Jag hackade och fräste lök och vitlök. Lade i färsen och brynte.
Hällde över vatten och stoppade i buljongtärningar och alla grönsaker hackade i bitar.
Rev ingefäran fint på rivjärnet.
Blandade ner tomatpurén och curryn. Lät det koka några minuter och smakade av med vitpeppar. Lät det koka i ca 15 minuter sammanlagt tills grönsakerna var mjuka.
Till soppan serverade jag en vitlökscrème som jag gjort av Crème Fraiche, vitlök och salt.

1 kommentar:

enAnnan sa...

Låter helt klart som något som vi skulle gilla alla 3.
Fast killarna och rotselleri....som är så gott!!
:)