söndag, oktober 29, 2006

Rabarberpaj med mandelmassetäcke



Det här tyckte jag lät spännande och som en variant på den rabarberpaj jag normalt brukar göra.
Eftersom jag hade köpt 1 kg mandelmassa (bra att ha) och har en del rabarber kvar i frysen så fanns det liksom ingenting att fundera över. Lika bra att skrida till verket.

Eftersom rabarbern var frusen blev det lite vattnigt i botten, men det gör ingenting.
Victor och jag avnjöt pajen med vaniljglass till. Jag åt allt, men Victor var bara intresserad av mandelmassatäcket, och satt och petade bort alla rabarberbitar. Han tyckte att de var alldeles för sura, och det kan jag förstå att han tyckte.

Rabarberpaj med mandelmassetäcke
1 tsk Kanel
200 g Mandelmassa
700 g Rabarber
100 g Smör
1 dl Socker
1 tsk Vanillinsocker
1 dl Vetemjöl
1 st Ägg

Sätt ugnen på 200 grader.
Skölj rabarbern och skala den om den är grov. Skär dem i ca 2cm långa bitar och lägg dem i en smord ugnsfast form. Strö över sockret och kanelen.
Blanda smör, mjöl, mandelmassa och vaniljsocker, gärna i en matberedare. Rör i ägget. Klicka smeten över rabarbern. Grädda pajen i mitten av ugnen ca 20-25 min, eller tills täcket fått fin färg.
Servera med vaniljglass eller vaniljvisp.

Inga kommentarer: