onsdag, oktober 18, 2006

Bröd med havre och linfrö



En tjej på en mailinglista efterlyste ett recept hon läst på Icas egna havregrynspåse. Jag hade det inte, men när det dök upp på listan snodde jag genast receptet såklart, och rusade ut i köket och började baka.
I mitt bröd använde jag olivolja eftersom jag tycker det ger en så fantastisk smak på brödet. Jag hade också hela linfrön istället för krossade, och så tog jag 60 % rågmjöl och 40 % vetemjöl.
Brödet var otroligt gott, och det tyckte även maken, så det här brödet kommer bakas flera gånger!

Bröd med havre och linfrö

½ paket jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk olja
3dl havregryn
1 dl krossat linfrö
9-10 dl mjöl


Rör ut jästen i lite av det kalla vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja, havregryn och linfrö. Rör om, stå i 15 min. Tillsätt mjöl. Arbeta degen i 5 min i maskin eller 10 min för hand. Jäs övertäckt i 1 tim. Knåda degen på mjölat bakbord. Dela degen i 2 delar. Forma efter önskemål. Lägg på plåt å jäs i 30 min. Skåra bröden, event mjöla ytan. Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader, ca 25 min.

5 kommentarer:

enAnnan sa...

Vad kul att läsa att du provat det. Jag stal oxå receptet...hade tänkt göra små bullar av det - men kanske blir det för kompakt...Din variant ser riktigt god ut. :)

Kram

Anonym sa...

Jag gjorde bröden efter ditt recept och dom blev inte alls luftiga :( och liknade inte alls dina på bilden...

Anonym sa...

mycket intiresno, tack

Anonym sa...

Ha i istället en hel paket med bakpulver så kommer ni få se att brödet blir fluffigare^^

Anonym sa...

gjort detta bröd innan... låt det jobbas i maskinen o låt det jäsa i 90 min. knåda in mjölet o forma brödet o jäs det på spisen.. så man använder värmen från den... blir supergott!!