fredag, oktober 13, 2006

Rotfruktsgratäng

Igår ringde maken på förmiddagen och frågade om han kunde äta hemma på lunchen. Jag som inte hade tänkt göra någon mat, utan äta soppan som fanns kvar. Genast fick jag börja fundera på vad det skulle bli för lunch då, eftersom soppan inte räckte till båda.
Beslutade mig för att göra en rotfruktsgratäng och någon form av köttfärsbiffar till det.
Köttfärsbiffarna kryddade jag med en libanesisk kryddblandning som innehåller bl a kanel, svartpeppar och koriander (kan vara samma som "sju kryddor") och hackad vitlök. Supergoda biffar blev det, så de kommer jag göra fler gånger. Ville förnya rotfruktsgratängen lite så jag (som vanligt) modifierade ett "vardagsrecept" (ja, jag har inget recept egentligen, utan allt är som vanligt "på en höft" och efter dagens humör).
Här kommer min variant av:

Rotfruktsgratäng

potatis
morötter
palsternacka
gul lök
rotselleri
kålrot
vitlök
färsk ingefära
grädde
Crème Fraiche med franska örter

Skiva alla grönsaker, utom ingefäran och vitlöken. Riv ingefäran och hacka vitlöken fint. Blanda alla grönsaker och bred ut i en smord ugnsfast form. Varva grönsaker med salt.
Blanda grädde och Crème Fraiche och häll över.
In i ugnen, 225°C, ca 35 min.

Inga kommentarer: