fredag, oktober 13, 2006

Ålandspannkaka



Köpte en "korv" med risgrynsgröt för några dagar sedan, men den har bara blivit liggande i kylskåpet.
idag bestämde jag mig för att göra något med den; Ålandspannkaka med saftsås.

Jag letade upp mitt recept, men det var ju inte med färdig risgröt så det blev till att (som vanligt) modifiera ett recept.

Detta får bli fredagskvällens kvällsmat. Så här gjorde jag pannkakan:

Ålandspannkaka


1 korv risgrynsgröt (500 g)
6 dl mjölk
4 ägg
0,5 dl socker
kardemumma

Vispa ihop alla ingredienser, och häll över i en smord plåt. In i ugnen, 225°C, ca 20 minuter.
Servera med saftsoppa till.

Saftsoppa
1 l vatten
2,5 dl konc. saft
2,5 msk potatismjöl utblandat i lite vatten.

Koka upp saften och vispa sedan ner redningen. Blir det för tjockt häller du på mer vatten.

Inga kommentarer: