onsdag, juni 04, 2008

Jordgubbspaj



Det här är en variant på den beryktade Ananaspajen. Ja, enda skillnaden är ju att i den här är det jordgubbar, och det blir precis lika gott som med ananas...och med persika.
Vill du göra med ananas ska du ha 400 g krossad som får rinna av väl, eller en stor burk (800 g)konserverad persika som delas i mindre bitar. Resten är likadant som receptet nedan.
Man kan använda frysta jordgubbar (eller andra frysta bär) om man vill, men då är det väldigt viktigt att man låter dem tina och rinna av ordentligt innan man blandar i dem i smeten, annars blir det väldigt rinnigt.

Jordgubbspaj


Botten:
150 g mjukt margarin
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Rör ihop allt och tryck ut i en pajform. Grädda i 200°C, ca 10 minuter.

Fyllning:
1 burk Crème Fraiche
1 ägg
½ dl socker
2 msk vaniljsocker
1-1½ liter färska jordgubbar

Dela jordgubbarna i halvor (eller mindre om det är stora bär).
Rör ihop allt med en sked och vippa ner i pajskalet.
Grädda mitt i ugnen i 200°C, 20-25 minuter.
Servera med vaniljglass eller vaniljsås.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad glad jag blir att jag kikade in här:) Ananaspajen är en klassiker här hemma, men med jordgubbar va en glad nyhet:)

Tack för tipset!

Anonym sa...

Tack för receptet!
Både lätt att göra och underbart god!!

Anonym sa...

Tack för ett spännande recept!

Pajen står i ugnen nu, gjorde på frysna jordgubbar, torkade av med toapapper så de inte blir rinnigt ;)

Nyfiken hur den blir.
/ Linda

Tanja sa...

TACK!; det är DEN BÄSTA och LÄTTHANTERLIGA PAJDEGEN jag gjort :))) Jag bara drog ner på sockret, annars är den underbar. Alla mina gäster ville ha recept Tack

Anonym sa...

hej!
Jättegod!

Det var så bra och laga en svensk rätt för jag blivit trött med våra grekiska rätter hela tiden.
Tack för det härliga receptet!

Anastiasia

Maruschka sa...

Testar för första gången idag, härligt att göra något annat av jordgubbarna nu när det är säsong, tack för tipset!...;-)

Katarina sa...

Ser god ut, måste prova, men en dum fråga, en burk crème fraîche, men vilken? 3 eller 5 dl? Hoppas på snabbt svar :-)