fredag, juni 27, 2008

Glutenfria tekakor


Simone (dottern som är den med glutenintolerans i familjen) älskar Hans & Gretas tekakor, men då de bara finns i en affär i "närheten" (3 mil bort) och kostar massor (25:- för 5 st), som allt färdigt glutenfritt bröd, så försökte jag hitta ett recept på glutenfria tekakor som påminde om Hans & Gretas. Letade på internet och hittade detta recept (här: http://www.mimsan04.se/glutenfriarecept.htm), som snabbt blev en favorit för Simone. Extra goda tyckte hon att de blev om man delade dem och rostade lätt i brödrosten.
Receptet blir en rejäl sats, perfekt för att få en del i frysen.

Tekakor
1 ½ pkt jäst
1 L Vatten
150 g margarin el 1 ½ dl majsolja
1 dl ljus el mörk sirap
1 dl pofiber
1 kg glutenfritt mjöl
500g glutenfritt mjöl med fibrer
1 ägg
1 burk kesella
lite salt , socker +ev brödkryddor


Använd helst assistent el elvisp.
Smält margarinet och blanda med vattnet till fingervarmt 37 grader. Smula sönder jästen.
Häll i marg/olja , vattnet , sirap , kryddor. Blanda. Häll sedan ner ägg , kesella , pofiber och rör om. Blanda ner mjölet. Det är bra om degen är så lös som möjligt.
Låt maskinen arbeta ca 5 min.
OBS!!! Degen ska INTE jäsas nu!!!Klicka ut på plåtar med bakplåtspapper.
Platta ut dem något.
Jäs dem ca 30 min under bakdukar.
Grädda ca 10 min i 225 grader.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Har nu gjort ditt recept två ggr fast har bytt ut vattnet mot mjölk =) Och det har bilvit så himla gott och många blir det också *tummen upp* Jätte gott!!**Angelica

Lotus sa...

Jag är helt fantastiskt glad att jag fann denna bloggen!!
Det är så svårt att hitta bra glutenfria recept och allting :(

TACK!! :D

Helena sa...

Hej! Nu har jag försökt att baka "dina" thekakor... Men misslyckades. Dom höjer sig så fint i ugnen men när man tar ut dom så blir dom helt platta... Det räckte inte med 500g mjöl för mig, för då var den verkligen rinnnande, så jag fick tillsätta ca 250g mer... Har du något tips på hur man ska lyckas???

Helena sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Astrid sa...

Jag håller på att baka nu men hur får du ytan att bli så där fin
Min blir liksom knottriga (klickade ut dom )
Plattar du till dom och använder gaffel sedan
Smaken är suveränt god

Ango sa...

Hej Astrid!
Jag brukar använda baksidan av en sked och ett par dropppar vatten för att få bröden släta. Jag drar med skeden över bröden (funkar jättebra med lite vatten). Naggar dem med gaffel innan de ska in i ugnen efter det.

Hälsningar
Ango

Anonym sa...

Hur många tekakor blir det ungefär?