måndag, juni 09, 2008

Rabarber under mandeltäcke

Ville variera mig och mina rabarberpajer (brukar alltid göra en med ett fusktoscatäcke, Jojans rabarberpaj, som finns här i bloggen) lite, så jag tänkte testa den här, eftersom jag ändå hade en hel del mandelmassa hemma.
Det blev ännu en suveränt god paj, som vi åt med mjukrörd vaniljglass. Extra kul är att ena dottern som avskyr rabarber, gärna äter mina rabarberpajer...även denna.

Rabarber under mandeltäcke

0,5 st Citron
250 g Mandelmassa
1,5 msk Potatismjöl
700 g Rabarber
1,25 dl Socker
4 st Ägg

Ugn:175°C

Skölj och skär rabarbern i 4-5 cm långa bitar. Lägg dem i en smord ugnsfast form. Blanda samman socker och potatismjöl. Strö det över rabarbern. Täck med aluminiumfolie och koka rabarbern mitt i ugnen ca 15-20 min. Ta av folien när ca 10 min återstår.

Riv mandelmassan på ett rivjärn och rör ut den med ett ägg. Tillsätt 3äggulor och rivet citronskal i mandelsmeten. Vispa tills smeten är luftig.
Vispa 3 äggvitor till hårt skum. Vänd ner dem i mandelsmeten.
Rör den jämn. Bred smeten över rabarbern,grädda mitt i ugnen ca 25 min, eller tills ytan fått fin färg.
Bjud desserten med lättvispad grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer: