måndag, december 31, 2007

Mjuka tunnbröd - glutenfria

Tänkte baka tunnbröd eller pitabröd till kebaben vi skulle äta på nyårsafton, men det brödet jag brukar baka, Stekpannebröd, ska det vara filmjölk i och det hade jag ju ingen hemma. Och lusten att gå tillbaka till affären var minimal. Kikade bland mina recept och hittade det här receptet, som jag inte har testat tidigare.
Eftersom jag hade alla ingredienser hemma så fanns det inget att fundera på.
När du kavlar ut degen, tänk på att ha rejält med mix under degen så den inte fastnar.
Jag fick ihop 15 bröd av den här degen, och då var de inte speciellt stora. Tanken är att det ska bli 18 bröd, men då blir de väldigt, väldigt små.


Mjukt tunnbröd
5 dl mjölk
½ dl flytande margarin el olja
¼ pkt jäst
½ dl fibrex
1 msk fiberhusk
2 tsk mald brödkrydda
½ tsk salt
1 msk ljus sirap
10 dl glutenfri mjölmix
½ tsk hjorthornssalt
3 dl glutenfri mjölmix

Värm mjölk och margarin till 37 grader. Smula ner jästen i bunken och rör ut den med degspadet. Tillsätt fibrex och fiberhusk och låt svälla 10 min. Tillsätt brödkrydda, salt, sirap och mjöl blandat med hjorthornssalt. Låt jäsa i bunken under duk ca 40 min. Arbeta ihop degen efter jäsningen och tillsätt ytterligare 3 dl mjölmix. Skrapa ner degen på bordet. Dela degen i två delar och rulla ut till längder. Varje längd ska delas i nio delar. Rulla varje bit till en bulle och kavla ut till en kaka med kruskavel till ca 18 cm.Flytta över på plåt täckt med bakplåtspapper, nagga med gaffel och grädda på andra falsen ovanifrån i 275 grader ca 4 min.
Lägg en fuktig duk under handduken som det gräddade brödet läggs på. Täck med bakduk och låt svalna.

Inga kommentarer: