fredag, december 07, 2007

Muffins i mikro (glutenfria)


Hittade recept på "mikromuffins" i min receptsamling på datorn, och det slog mig att jag aldrig har gjort de här. Varför då? Hur smidigt som helst. Blanda ihop ingredienserna, in i mikron och det är klart samtidigt som kaffet...på knappt 5 minuter från att du börjar.
Jag valde att göra med vaniljsmak, och trots att jag alltid använder riktigt vaniljsocker (inte vanillin, som är syntetiskt), och jag tog dubbel mängd så smakar de inte så mycket vanilj.
Ska testa dem vid tillfälle med kakao eller citron också, men det blir en annan dag.
Nackdelen med att göra i mikron är ju att de inte får någon färg. Konsistensen är dessutom ganska "svampig", men det beror snarare på potatismjölet än på mikron. I övrigt har jag bara gott att säga om dessa.
Smeten var väldigt rinnig för att vara en muffinssmet.
När det gäller tiden i mikron beror det väldigt mycket på effekten på just din mikro. Min har en effekt på 800 W, och jag gräddade i 2 minuter, vilket var perfekt.

Muffins i mikro (7st)

½ dl strösocker
½ tsk vaniljsocker (eller kakao efter smak)
½ dl potatismjöl
2 msk mjölmix Finax röda
½ tsk bakpulver
50 g margarin (smält)
1 ägg

1.Blanda alla torra ingredienser.
2.Tillsätt ägget och det smälta margarinet. Fördela smeten i 7stmuffinsformar.
3.Ställ muffinsformarna i en ring i mikron. Grädda på full effekt i 1½ - 2 min.
Observera att ytan är lite klibbig men det eftergräddar medan kaffet rinner ner.

Inga kommentarer: