torsdag, december 13, 2007

Amerikanska muffins


Det här är ett perfekt recept på riktiga amerikanska muffins.
De blir riktigt höga och saftiga, och receptet går att variera hur mycket som helst.
Just idag valde jag att göra "vanliga chokladmuffins" så jag lade till 2 msk vaniljsocker (äkta) och 1 dl kakao i smeten.
Sylt och bär funkar också jättebra, liksom att ha glasyr på dem om man vill det.
Tänk på att använda smaklös olja som raps eller majs.
Gör du muffins i vanliga små formar får du grädda dem kortare tid, 10-12 minuter.

Amerikanska muffins 24 st
8 dl vetemjöl
2 dl socker
4 tsk bakpulver
2 ägg
4 dl mjölk
12 msk olja
½ tsk salt

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt olja och mjölk.
Tillsätt mjöl, blandat med bakpulver och salt. Rör sedan för hand ner 6-8 dl färska bär alt. sylt. Fyll 2/3 av formarna med smet.
Grädda i 200°C, 20 min. i mitten av ugnen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Provade detta recept, det var helt gudomligt! Tackar Ango!

Anonym sa...

nja, inte så goda...., dom smaka typ smet! , usha mig!!

Anonym sa...

Det här måste jag prova! :) Letade efter amerikanska muffins & det här såg/lät godast ;) Måste bara säga att du har en blogg som är rolig att läsa för mig som har tomt på idéer, hitta massa skojj :)

Anonym sa...

Detta var inte alls gott... såg bra ut men smakade typ deg eller nått

Helena sa...

Provade dessa idag. De var goda! Lite skorpig yta och mjuka inuti. Mmmm...

Anonym sa...

Fundering! Om man tillsätter 1,3 dl torra varor (kakao ? vaniljsocker), påverkar inte det hur de blir då? Bättre att ersätta en del av mjölet kanske? Vågar nog inte experimentera med att tillsätta mer vätska.

Anonym sa...

As äckliga!!!