fredag, december 07, 2007

Vaniljbullar - glutenfria


Degen är väldigt kladdig, och det ska den vara.
Jag rullade degen till bollar innan jag stoppade ner den i formar. För att inte ha deg överallt hade jag kallt vatten på händerna först.
Jag glömde pärlsockret innan jag gräddade, men bullarna är så pass söta att det absolut inte gör något, snarare tvärtom.
Bullarna är väldigt, väldigt goda, så det bästa är nog att göra dubbel sats direkt!
Vaniljbullar ca 20 st
100 g smör eller margarin
3 dl mjölk
25 g jäst
1 msk Fiberhusk
1 dl socker
1 krm salt
300 g fin glutenfri mix
Fyllning:
50 g smör eller margarin
½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Pensling:
1 ägg
Pärlsocker

Smält smör, tillsätt mjölk och värm till 37°.
Smula jästen, häll över degspadet.
Blanda i Fiberhusk och låt svälla 10 minuter. Tillsätt övriga ingredienser, kör med elvispens degkrokar till en slät deg/smet.
Klicka ut i folieformar. Gör ett hål i varje bulle och klicka i lite fyllning. Låt jäsa 5 min
Pensla m ägg, strö över pärlsocker och grädda i 250° i 8-10 min

1 kommentar:

Natalia sa...

bakade dom här bullarna idag. Helt fantastiska blev dom! och inte alls så torra som glutenfria bullar ofta kan bli annars :) tack för ett bra recept!