tisdag, juli 31, 2007

Lyxbullar - glutenfria


Det här är en av få glutenfria degar som går att knåda. Degen blir väldigt bra och kan utan problem kavlas ut.
Jag modifierar receptet genom att lägga till 1 ägg och 1 tsk bikarbonat till grundreceptet (det gör jag även med "vanliga" kanelbullar) och de blir lite luftigare.
Min dotter gillar inte kanelbullar så jag har haft kardemumma i degen och sedan har jag blandat flytande smör och vaniljsocker som jag har penslat på degen. Det blev mycket godare enligt dottern.
LYXBULLAR
C:a 40 st
Ugnstemp: 250 grader
1 pkt (50 g) röd jäst, för söta degar
5 dl kall mjölk
2 msk fiberhusk
1 dl vit sirap
1 tsk stött kardemumma
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör/margarin
1 1/2 dl kesella
C:a 1,9 liter fin glutenfri mjölblandning
Fyllning:
50-75 g smör/margarin
1/2 dl socker
1 msk kanel

Pensling:
1ägg

Garnering:
pärlsocker
hackad sötmandel

Smula ner jästen i degbunken. Häll på den kalla mjölken och rör tills jästen löst sig. Tillsätt fiberhusk, rör om och låt skalen svälla 10 minuter.
Blanda ner sirap, kardemumma, salt, mjukt matfett ock kesella. Tillsätt det mesta av mjölet men spar c:a 1 dl till utbakningen. Arbeta degen riktigt kraftigt, helst i maskin, c:a 10 minuter. Observera att degen inte ska jäsa i bunken.
Strö resten av mjölet på arbetsbänken och knåda degen väl med lätt hand. Dela degen och kavla varje del till enstor platta. Blanda samman matfettet med socker och kanel och bred blandningen över dagplattorna. Rulla ihop varje degplatta från långsidan, precis som en rulltårta. Skär degen i 3-4 cm breda bitar och lägg dem i aluminium formar eller pappersformar. Placera dem på plåt med bakduk och låt dem jäsa i rumstemperatur 1 1/2 - 2 timmar.
Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker blandat med hackad mandel.Grädda mitt i ugnen , 12-14 minuter. Låt bullarna svalna under bakduk, frys in det som inte går åt på bakdagen.

Inga kommentarer: