söndag, juli 22, 2007

Fransk potatissallad


Efter att i några år ha haft min potatissallad (receptet finns här i bloggen) som stående inslag så fort vi grillar, så har jag tröttnat helt på sån potatissallad. Nu vill jag ha en oljig potatissallad istället.
Har aldrig gjort sån tidigare, men letade på nätet efter ett recept som varkade ok.
Hittade ett recept på Icas hemsida (http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=165198), som jag testade och som var helt ok. Inte superduperjättegott, så som jag ville ha, men helt ok. Lite förändringar i receptet så ska det nog bli bra.
Första gången jag gjorde potatissalladen utgick jag helt från receptet för att ha en smak att utgå från. Efter det har jag modifierat lite för att få fram en kraftigare smak.
Jag tyckte också att salladen blev lite för "torr" om man utgick från receptet, så jag har efter det ökat på såsen lite.

Fransk potatissallad
3/4 kg potatis
2-3 (ca 100 g) schalottenlökar
1/2 dl hackad dill och persilja
1-2 msk kapris
SÅS:
1 msk vinäger
2 tsk fransk senap
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm socker
3 msk raps- eller olivolja
1 msk vatten

Skala och koka potatisen i saltat vatten.
Skala, hacka eller skiva löken.
Blanda alla ingredienserna till såsen.
Skiva den varma potatisen och lägg den i en skål, varvad med schalottenlök och kryddgrönt. Häll över salladssåsen och lyft potatisen så att alla skivor blir fuktade av såsen. Låt salladen stå ca 1 tim och ta smak.
Strö över kapris och servera potatissalladen till rökt kött, grillad korv eller kall skivad rostbiff.

1 kommentar:

enAnnan sa...

Jag har i sockerärter, rädisor och kapris oxå.
Och balsamvinäger som vinäger - det ger lite smak.
Mums.