söndag, oktober 13, 2013

Proteinrikt mikrobröd

Det här brödet tipsades jag om av en kompis, och tänkte att jag måste prova. Jag brukar alltid äta ägg till frukost, men det blir lite trist att bara äta kokta ägg varje dag. Ibland saknar jag att kunna ta en smörgås också.
Det här är ett bröd som smakar bra, ger rejäl mättnadskänsla och går ruskigt fort att baka (10 minuter från att du börjar tills brödet är färdigbakat får väl räknas som ruskigt fort).
Enligt receptet ska det blir 8-10 skivor, men jag har fått ut 14 skivor av mitt.
Jag använde mig av en microplusform (1 l) från Tupperware. Den passade perfekt till det här brödet!
Jag tycker att grundreceptet är mycket bra, men jag skulle vilja ha lite mer smak på brödet. Kanske ha i lite örter, rivet äpple eller varför inte lite god riven ost?

Proteinbröd i mikron

6 msk vetekli
9 msk havrekli
3 msk psylliumfrön
6 msk kesella (1%)
6 ägg
2 nypor salt
1,5 tsk bakpulver

Rör ihop allt i en bunke. Häll ner det i en mikrosäker plastform, och täck med plastfolie som du sticker ånghål i.
Kör brödet på full effekt i 5-8 minuter i mikron.
Stjälp upp brödet och låt det svalna under duk.

Inga kommentarer: