lördag, september 16, 2006

Angos favoritbröd


Jag har blivit torsk på ett speciellt bröd (det på fotot). Jag skulle kunna leva på det...just nu i alla fall.

Tänkte dela med mig av det, men det finns ett litet problem: Jag har inga exakta mått på något annat än jäst och vatten. Allt är på en höft...


Angos favoritbröd, ca 12 st

50 g jäst
5 dl vatten
olivolja
socker/sirap/honung (någon matsked för jäsningen bara)
salt
vetegroddar
linfrö
mjöl av valfri sort, jag brukar ha fullkornsdinkel eller grahamsmjöl +vete/rågmjöl

Smakförslag:
rivna morötter + kummin + solrosfrön
tomater + grön paprika + svarta urkärnade oliver
valnötter + torkade aprikoser
rivet äpple + russin + kanel

Blanda allt, inkl något smakförslag. Låt degen vara ganska kladdig när den får jäsa i skålen. Låt den jäsa 30 min.
Ta ut degen på mjölat bakbord och knåda in lite mer mjöl, men inte så mycket att degen blir torr. Låt den vara lite kladdig.
Dela degen i 12 delar och rulla bollar. Lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa 30 minuter.
Pensla med ägg och häll över sesamfrön (eller vallmo om du hellre vill det).
Grädda i 250°C i ca 10 minuter.
Låt bröden svalna under duk.

Inga kommentarer: