söndag, april 05, 2009

Muffins (glutenfria och vanliga)


En kompis och hennes man skulle komma över och fika, och jag tänkte slänga ihop lite fikabröd. Muffins är alltid enkelt, snabbt och smidigt att göra, och det underlättar att göra sådana då det är så enkelt att göra precis likadant fast glutenfritt. Det blir ingen skillnad direkt, och dottern slipper vara avundssjuk på oss andra.
Jag ville testa ett nytt muffinsrecept, och fastnade för ett basrecept som jag hittade på Dansukker.
Jag följde basreceptet, bytte ut vetemjölet mot samma mängd glutenfri mix bara och det gick jättebra.
Jag valde att göra två olika smaker på muffinsen och sedan göra en glasyr som talade om vilken muffin som hade vilken smak.
I de med brun glasyr är det en choko-kola (Dumlen var slut, så jag tog Choko, och det var faktiskt mycket bättre och godare), och i de med rosa glasyr är det en tesked jordgubbssylt. Jag har fyllt muffinsformarna först och sedan klickat i sylt och lagt i kola.
Den rosa glasyren är florsocker, vatten och röd karamellfärg och den bruna glasyren är florsocker, vatten och kakao.
De mindre till vänster på bilden är glutenfria (och därför inte försedda med så mycket glasyr, då de ska frysas).
Muffinsen blev jättegoda, och väldigt populära. Så populära att alla vanliga muffins tog slut (vi var 5 vuxna och 2 barn som åt av dem)!

Basrecept muffins
ca 12 normalstora
100 g margarin
3/4 dl mjölk
1½ dl Dansukker Rörsocker Strö eller Dansukker Strösocker
2 ägg
1 tsk bakpulver
1½ msk potatismjöl
1 tsk Dansukker Vaniljsocker med äkta vanilj
2½ dl vetemjöl (eller 150 g glutenfri mix om man vill göra glutenfria)

Smält margarinet och tillsätt mjölken. Låt allt bli varmt, men koka inte.
Vispa upp ägg och socker lätt.
Blanda vetemjölet med bakpulver, potatismjöl och vaniljsocker och tillsätt växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten. Låt gärna smeten vila i kylskåp över natten, då får du extra toppiga fina muffins.
Häll upp i pappersformar på långpanna eller i muffinsplåt. Grädda muffinsen mitt i ugnen i 225° i ca 12 minuter.

3 kommentarer:

Linda sa...

ser fina ut!
L

Mamma J sa...

Mums!!!!

Jag har bara en fråga ang den röda karamellfärgen.

I julas när de hade julpyssel i T:s skola pratade en av lärarna om att man inte längre kunde köpa röd karamellfärg eftersom den var giftig, så de hade fått köpa färdigfärgad marsipan o s v. Nu har jag inte letat den röda något, eftersom jag inte har varit i behov av den - men, den du har - är det en gammal flaska eller är detta bara rent "nys"? Eller har det kommit nya påbud eller finns det en annan variant nu? Ja, som du hör - jag förväntar mig att du vet allt ;-). Vill ju också göra muffinsar med rosa glasyr på, de var ju såå fina. Att de var goda också, känns ju som en reeen bonus, haha!!

Ango sa...

Mamma J:
Det där om den röda karamellfärgen har jag aldrig hört talas om (det är alltså en gammal flaska jag har). Jag googlade på det för att läsa mer, och hittade den här länken: http://www.bt.se/nyheter/boras/rod-karamellfarg-slut-i-butikerna(1034258).gm Det verkar alltså ha varit en engångshändelse som skett och det borde ha kommit ut nya flaskor i butikerna nu.

Kram
Ango