fredag, april 10, 2009

Mörk fullkornslimpa (glutenfritt)

Även det här recptet kommer från Mixwells hemsida. Det är deras grundrecept på mörkt bröd, som blev en fullkornslimpa hos mig.
När jag höll på och bakade insåg jag att jag inte alls hade Mixwells grova basmjöl, utan deras fullkornsbrödmix. Jaja, tänkte jag, så jag använde den istället till grundreceptet.
Fullkornsmixen var ny för mig, och jag konstaterade att jag hade gillat den väldigt mycket, men dottern som inte gillar "konstigheter" i sitt bröd skulle förmodligen inte gilla det eftersom det var både linfrön och solroskärnor i mixen.
Jag tyckte att det blev gott, men dottern ratade det fullständigt alltså. Gillar du mustiga bröd med solroskärnor och frön i så är det här ett bröd för dig. Jag skulle kunna tänka mig att tillsätta aprikoser i brödet också.

Mörkt matbröd
30 g smält margarin
3 dl ljummet vatten
1 dl sirap
1 tsk salt
30 g jäst
10 dl = 500 g Mixwells mörka basmjöl

Lös upp jästen i ljummet vatten. Rör ihop ingredienserna, använd gärna en maskinvisp och arbeta degen i ca 5 min. Häll degen i en avlång smord form och låt jäsa ca 30-35 min. Grädda i nedre delen av ugnen i 200° i ca 20-25 min.

Inga kommentarer: