fredag, april 10, 2009

Hamburgerbröd (glutenfritt)


Det här receptet har jag hittat på Mixwells hemsida, och jag tänkte provbaka det till min dotter. Jag tänkte inte ha det som hamburgerbröd, utan som vanligt frukostbröd.
Då dottern inte gillar frön, nötter, frukt eller något annat, i hennes mening, konstigt, i sitt bröd så utelämnade jag sesamfröna på bröden.
Bröden blev väldigt populära hos dottern, och även hos mig. Degen är mycket bra, nämligen. Den är knådbar och man kan lätt rulla bollar av den. Den här degen kommer jag hålla fast vid, och bara variera den lite. Jag skippade också bovetemjölet/rismjölet.

Hamburgerbröd
4,5 dl ljummet vatten
50 g jäst
2 msk Husk
1 msk socker
100 g margarin
500 g Mixwells Ljusa basmjöl (el Ljust gluten- och laktosfritt basmjöl el Nat. Ljust basmjöl)
ev 1 msk bovetemjöl el rismjöl
ev ägg till pensling
ev sesamfrö att strö över

Smula ner margarinet i basmjölet tillsätt sockret och ev bovetemjöl.
Lös upp jästen i 1 dl av vattnet och blanda ner Husken i resten av vattnet och låt det svälla en stund.Häll ner jästvattnet och huskvattnet i mjölblandningen och bearbeta degen väl, gärna med degkrokar. Låt degen jäsa under bakduk ca 1 timme.
Ta upp degen och rulla runda bollar som plattas till när de ligger på den smorda plåten. Det räcker till ca 12-15 bröd.
Låt bröden jäsa på plåten ca 15 min. Pensla med uppvispat ägg eller varmt vatten. Strö över lite sesamfrö. Grädda i 250 graders värmei ca 12 minuter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var det godaste hamburgerbröd jag någonsin ätit

Linda sa...

Tack för receptet. Vi hade dem med laxburgare idag.