onsdag, februari 11, 2009

Lingonlimpa med havre (glutenfritt)


Jag ville testa något nytt bröd att baka, och tittade in på Sempers hemsida för att se om jag kunde hitta något nytt som verkade lovande, och det gjorde jag.
Ett lingonbröd med havre lät som något min dotter skulle gilla. Hon gillar Waxholmslimpan som det är lingonsylt i, och hennes absoluta favoritbröd är Småfranska som det är havre i.
Den här degen blir väldigt bra. Den är knådbar utan att man blir allt för kladdig efteråt.
Jag valde att göra två runda bröd som det stod i receptet, men nästa gång kommer jag att göra portionsbröd istället, och grädda dem lite kortare tid i ugnen (10-12 minuter). Av de runda bröden fick jag ut ca 8 skivor bröd på varje, så det var ganska små bröd.
Lite ändringar gjorde jag i receptet för att falla dottern riktigt i smaken. Jag skippade brödkryddorna, och så valde jag att ha både grov och fin mix i brödet (50/50).

Lingonlimpa med havre
1/2 pkt jäst (25 g)
3 1/2 dl vatten, 37 grader
2 msk olja
2 dl Semper Rena havregryn
1 msk psylliumfrön (Fiberhusk)
1 dl lingonsylt1/2 msk brödkryddor
1 tsk salt
1 pkt/500 g Semper Mix med fiber (spara 1 dl till utbakning)

Gör så här
Smula jästen och rör ut den i vattnet. Tillsätt salt, brödkrydor och psylliumfrön. Låt svälla i 10 minuter och tillsätt de övriga ingredienserna. Låt jäsa i 30 minuter under bakduk. Knåda ihop degen och forma den till två runda bullar. Skär tre snitt i dem och låt jäsa i ytterligare 15 minuter. Grädda i 200 grader i 25 minuter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Ville bara lämna en liten kommentar då jag ofta besöker din blogg för att få tips och motivation om glutenfria recept! Håller på att testa om jag är glutenallergiker nämligen. Har hållt på i lite drygt ett halvår. Man, speciellt jag, blir så lat och gör samma tråkiga bröd jämt, jämt, jämt! Därför blir jag lika glad varje gång något roligt recept på just bröd finns här.

Fortsätt gärna att exprimentera! :)

/Andréa

Anonym sa...

Man skulle baka eget bröd lite oftare..slår ju köpt bröd med hästlängder! *Mums*

Anonym sa...

Undrar så, varevigaste gång jag bakar så blir deg-eländet inte som bilden....
Det färdiga brödet blir platt (och lika tungt och kompakt) som en tegelsten....
Hur gör man för att få degen att jäsa så att det blir som 'vanligt' bröd?

Ango sa...

Andréa:
Visst är glutenfria bröd urtrista? Tyvärr är det så, men det går att experimentera ganska mycket och få lite annorlunda bröd.
Tack för hejaropen!

Martina:
Visst är det mycket godare med hembakat bröd, än köpt?! Absolut! Tyvärr är det ju det där momentet som kallas bakning som brukar sätta käppar i hjulet ;). Därför brukar jag göra det enkelt för mig och gör sällan degar som måste knådas. Bara ösa ner allt i en matberedare och sedan i med det i en form och in i ugnen. Perfekt!

Karl:
Om degen jäser dåligt beror det oftast på att man har för varm eller för kall degvätska. Kall degvätska går att använda, men då ska degen stå kallt och gärna över natten (perfekt med kalljäst deg om man gör allt färdigt på kvällen, ställer in i kylen, färdigt på plåt och gräddar på morgonen, direkt från kylen). För varm degvätska dödar jästen däremot, och det går inte att få degen att jäsa alls.
Socker/sirap/honung är perfekt att använda som hjälp vid jäsning. Någon matsked per ½-liter vätska brukar vara lagom. Man kan också ha i 1 tsk bikarbonat per ½-liter vätska för att ytterligare hjälpa degen (detta brukar jag ha i bulldegar för att få dem riktigt luftiga).
Andra tips är att inte överarbeta degen när den jäst. Arbeta den gärna i 5-10 minuter i maskin före jäsning, men var försiktig efter första jäsningen (om det är en deg som ska knådas och som ska jäsa två gånger till exempel).

Kram
/Ango