onsdag, oktober 22, 2008

Varm choklad-klubbor

Det "nya" är att göra varm choklad emd hjälp av en chokladbit på en glasspinne som man sätter i varm mjölk.
Jag hade inte testat detta innan, men tyckte att det lät väldigt gott. Väl värt att testa för en som tycker att O'boy är bland det sötaste som finns, och istället gärna vill ha riktigt mörk choklad.
Receptet på det här hittade jag hos Marias kakburk, en blogg där man hittar massor av godsaker!
Jag smaksatte min choklad med apelsinskal och saft, och jag använde mörk choklad med 70% kakao.
Chokladsmeten hällde jag ner i iskubsfack och ställde in i frysen. Kuberna blir relativt små, men en sådan räcker till en mugg med 2,5 dl mjölk.
En provsmaken av chokladen gav den klart godkänt! Det här var jättegott, och det kommer att drickas under den ruggiga hösten här hemma!

Chokladsmet (varm choklad-klubbor)
200 g mörk choklad (vit- eller ljus choklad fungerar också)
1 1/4 dl grädde
1½ msk honung
25 g osaltat smör

Till servering
Varm mjölk

Hacka chokladen, koka upp grädden med honung och slå den över chokladen i en bunke.
Mixa till en slät massa och rör ner smöret till en jämn smet.
Fördela smeten i iskubsformar och låt chokladen stelna lite innan du sätter i tex glasspinnar, låt chokladen stelna över natten
När suget sätter in värmer du en härligt varm kopp mjölk, rör ut chokladen och njuter!

Tips: Man kan mycket väl smaksätta chokladen med tex kanel, likör, chili, kardemumma, apelsin, whisky, stjärnanis eller vad man nu skulle vilja ha i- testa dig fram!


Följ min blogg med bloggkoll

5 kommentarer:

Daniel Roos sa...

Här bakas det och liggs i :-) Kul det här med pinnen till chokladen det gillar jag :-) ha en trevlig halloween mvh Daniel

Ango sa...

Kul med besök från proffsen ;).
Din blogg bjöd på så mycket gott att jag var tvungen att lämna datorn en stund ;).

Hoppas du hade en trvlig Halloween!

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Vad läckert!!!!

Ango sa...

Det är jättegott, och så kul att kunna göra det själv (det blir ju billigare än att köpa färdiga). Tänkte testa att göra nya snart igen, men jag vill hitta bättre formar att göra dem i.

Kram
/Ango

Unknown sa...

Om du lägger dem i iskuber så blir formen lite vackrare;o)