söndag, oktober 05, 2008

Stekpannebröd - glutenfritt


Det här är en favorit i repris. Stekpannebrödet finns redan med i bloggen, men utan bild. Kom på att jag hade bakat det, så jag kunde ju passa på att lägga in en bild på det också.
Det här är ett bröd som dottern gillar. Det är ganska sött i smaken, kanske därför hon gillar det så mycket.
Brödet passar jättebra till tacos och som tunnbröd. Degen lämpar sig också att använda som pinnbröd om man ska grilla över öppen eld.
En lättarbetad deg som går att kavla och få relativt tunt och grädda i torr stekpanna.

Stekpannebröd
6 dl filmjölk eller mild yoghurt
1,5 dl sirap
5 tsk bakpulver
2 tsk salt
1,1 kg Finax mjölmix (röd) (Sempers mix funkar också bra)
1. Blanda alla ingredienser i en assistent och kör tills degen inte är kladdig.Låt degen vila 5-10 min. Har man ingen assistent går det bra med elvisp (låghastighet). Utan någon form av elektrisk apparat är det svårt eftersom degenblir väldigt kladdig, ibland kan man behöva tillsätta något mera mjöl, gör det vid utkavlingen i så fall...för mycket mjöl ger torrt bröd dock.
2. Knåda degen och dela i mindre bitar som kavlas ut med kruskavel på mjölat bakbord.Jag brukar kavla degen väldigt tunt så att det blir hårt tunnbröd eftersom jag tycker att det är godast. Desto tunnare desto godare.
3. Grädda i torr stekpanna (OBS inget fett) eller direkt på den största spisplattan tills det fått önskad färg.
Ett tips är att byta ut hälften av mjölet till en grovare variant så får man med lite fibrer också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!Tänk att du hademed det här brödet. Jag ha bakat det tidigare men blivit av med mitt recept. Fick det då vi gick med i Celiakiföreningen då min son fick diagnos. Det hållersig ganska länge utan att behöva frysas och är därför bra att ha med på resa.