lördag, oktober 18, 2008

Långpannebröd - glutenfritt

Tog ett recept på brytbröd och ändrade lite så det blev ett gott långpannebröd istället.
Receptet går att variera så det passar allas smak. Själv valde jag att inte ha i några kryddor, då dottern föredrar okryddat, sött bröd. Hade i lite strösocker för jäsningen och sötmans skull (sirap är att föredra, men den var slut hemma). Vill man kan man krydda brödet som man vill och gärna lägga till nötetr, frön eller torkad frukt efter smak.


Långpannebröd
50 g jäst
100 g smör/margarin
6 dl mjölk
1 tsk salt
2 msk socker/sirap
1 msk Husk
1 tsk bikarbonat (endast som jäshjälp och kan uteslutas om man vill)
600 g mjölmix (jag tog hälften fin och hälften grov)

Pensla en långpanna med olja/smör och "mjöla" den. Jag använde Polenta för lite extra sötma till brödet.

Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och häll i mjölken. Låt det bli 37° C. Häll saltet över jästen.
Häll degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt socker och husk. Låt svälla ca 10 min.
Blanda ner bikarbonat i mjölmixen och rör ner i degspadet. Arbeta degen i assistent, matberedare eller med elvisp i några minuter. Häll över i långpannan och platta ut degen så den täcker hela plåten (använd t ex en degskrapa som du spolar i varmt vatten så degen inte kladdar fast).
Låt jäsa ca 45 min.
Grädda i mitten av ugnen i 225°C, 12-14 minuter.

1 kommentar:

Lotus sa...

Vilket superbra recept!
Det var verkligen lätt att baka och blev himla gott!
Jag ersatte lite av de fina mjölet med majsmjöl fakiskt, (hade inte så mycket mjöl hemma) och det blev super.