lördag, november 01, 2008

Chokladbollar


Till dagens kalas gjorde vi det enkelt med glass maränger, frukt, grädde, sås, strössel och så givetvis chokladbollar som alla ungar brukar gilla! Perfekt måltid för att fixa hyperaktiva barn ;).
Chokladbollar kan inte göras på så himla många vis, men jag hittade på Icas hemsida ett recept där man smälter smöret först. Nytt för mig, och väl värt att testa! Jättegott det också, men det är svårt att hitta chokladbollar som inte är goda, förstås.
Jag valde att skippa kakaon och ha i dubbel mängd O'boy istället (mer socker ;)).

Chokladbollar, 30 st
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
3 msk kallt starkt kaffe
pärlsocker eller annan garnering

Gör så härSmält smöret och låt puttra en kort stund.Rör ihop socker, kakao, havregryn, kaffe och smöret. Ställ in i kylskåp så att smeten stelnar lite, ca 1 timme.Forma bollar. Rulla i pärlsocker (gärna mångfärgat), kokos eller annan garnering. Servera till kaffet.

2 kommentarer:

Daniel Roos sa...

Hej det är bara att skriva mitt recept men hänvisa till mig bara
:-)

enAnnan sa...

Gud så gott det ser ut!!

Kramar