måndag, november 20, 2006

Mandelbiskvier (glutenfritt)



Härom kvällen blev jag så sugen på varm nyponsoppa med vaniljglass och mandelbiskvier. Åh, det var så länge sedan jag åt det. Det är verkligen barndom för mig.

Eftersom jag har en del mandelmassa hemma tänkte jag att jag skulle göra biskvierna själv, och letade på nätet efter ett recept. Hittade ett som det även var kokos i och testade det. Det blev supergott och lite lagom knaprigt!

Mandelbiskvier

Ingredienser ca 50 minibiskvier:
100 g mandelmassa
1/2 dl riven kokos
1 droppe bittermandel hushållsarom
ca 1 msk uppvispad äggvita


Så här gör du:
1. Riv mandelmassan och blanda den med kokos och hushållsarom. Rör massan mjuk och lös med äggvita. Vitan ska inte vara skummig, endast vispad så att den flyter lätt. Massan ska inte vara så lös att den flyter ut.
2. Spritsa ut massan med tunn, slät tyll (spritsmunstycke) till små toppar på papprad plåt. Grädda biskvierna mitt i ugnen i 125 grader cirka 30 minuter, eller tills de fått gyllene färg och är torra. Förvara biskvierna torrt.

Inga kommentarer: