tisdag, september 14, 2010

Viltgryta på kyckling


En dag när jag som vanligt stod och hade huvudbry över veckans middagar kom en granne och tipsade om deras familjs favoriträtt; Viltgryta på kyckling.
Jag fick receptet och var såklart tvungen att testa det redan dagen efter. Resultatet blev utsökt. En superb gryta som hela familjen gillade. Den smakade nästan godast dagen efter (vilket brukar vara ett signum för grytor i och för sig).
Jag gjorde dubbel mängd sås, och det rekommenderar jag er att göra, för det blir inte alls mycket annars.
Enligt grannen funkar det precis lika bra att använda t ex fläskfilé i grytan om man inte vill ha kyckling.
Jag använde mig av kycklingfiléer istället för hel kyckling när jag lagade grytan.

Viltgryta på kyckling

1 kyckling, ca 1,2 kg
smör
½ dl koncentrerad svartvinbärssaft
1 dl vatten
2 dl crème fraiche
1 hönsbuljongtärning
5 krossade enbär
1 tsk timjan
1 msk kinesisk soja
ev. färsk timjan och röda vinbär

Dela kyckling och bryn delarna i en stekpanna ca 10 min.
Blanda resten av ingredienserna i en traktörpanna och lägg över kycklingen. Låt puttra under lock
ca 10 min. Garnera med färsk timjan och röda vinbär. Servera med ris!

1 kommentar:

Marie L - Bakblogg sa...

Åh herregud va mycket gott de fanns här inne.... Och kyckling är min favorit! :)

Söt blogg!