tisdag, november 03, 2009

Glutenfria tekakor

Provade ett nytt tekaksrecept (som finns i skriften Må bra med glutenintolerans). Simone gillar tekakor, speciellt dem med havre som jag brukar göra.
Det här receptet lät toppen så jag slängde ihop en deg.
Brödet var väldigt populärt hos alla tre barnen så länge de var ljumna. Dagen efter var bröden torra, kompakta och riktigt tråkiga. Inget bröd jag kommer testa igen, tyvärr. Nu kan det mycket väl ha varit något fel jag gjorde, men jag har faktiskt aldrig varit med om tråkigare bröd, redan dagen efter att de bakats.

Grova tekakor
ca 40 st

1½ paket jäst
1 liter vatten
150 g flytande margarin
½ dl mörk sirap
1 dl Pofiber
1 dl linfrö
500 g glutenfri grov mix
1 kg glutenfri ljus mix

Smula sönder jästen i en bunke. Smält margarin och tillsätt vattnet. Låt det bli fingervarmt. Blanda jäst och vätska. Tillsätt sirap. Pofiber, linfrö och det mesta av mjölmixen. Arbeta degen cirka 5 minuter i bakmaskin. Tillsätt eventuellt mer mjöl.
Klicka ut degen på bakpappersklädd plåt med hjälp av två skedar. Tryck ut degen till tekakor med mjölade händer och nagga varje tekaka med en gaffel.
Låt jäsa i minst 30 minuter på varm plats.
Grädda mitt i ugnen, 225 grader, ca 8 minuter.

3 kommentarer:

Visan sa...

Synd, tekakor är så gott, skriv gärna om du kommer på något recept glutenfritt :)

Daniella - BakeCake sa...

Hej!

Vilken jätte fin blogg du har! Underbara recept!
Kommer definitivt att kika in här fler gånger och inspireras!

Kram Daniella

Titta gärna in på min bakblogg så kanske du också blir inspirerad? ;)
http://www.bakecake.blogg.se

Bakrecept sa...

Vill du göra ett länkbyte?