fredag, mars 26, 2010

Blomkålsfrestelse med kassler


Testade något nytt till lunch idag. Eftersom jag går på GI-kost, rivstartsvarianten där man utesluter så gott som alla kolhydrater, så går det utmärkt att äta LCHF-kost. Detta är ett LCHF-recept som jag var tvungen att testa.
Mycket gott blev det, och mättande. Som ni ser serverade jag broccoli bredvid.

Blomkålsfrestelse med kassler
2 port
200 g blomkål
200 g kassler
½ gul lök eller en bit purjolök
2 dl vispgrädde
riven ost (70 g 28%-ig hade jag)
salt, peppar
Skär blomkålen i skivor. Strimla eller skiva kasslern (jag skivade), och tunnskiva löken.
Lägg hälften av blomkålen i botten av en ugnsfast form. Salta och peppra.
Lägg kasslern på blomkålen och resten av blomkålen över kasslern. Salta och peppra igen (tänk på att inte salta för mycket då kasslern i sig har en sälta i sig).
Häll över grädden och strö över osten.
Gratinera i 225 grader i ca 20 minuter.

2 kommentarer:

Anette sa...

ser mycket gott ut

Anette sa...

verkar mycekt gott,bra med tips