lördag, december 27, 2008

Bröd med kesella (glutenfritt)


Det visade sig att jag glömt att baka glutenfritt bröd och frukosten skulle snart ätas. Bara att "slänga" ihop ett bröd med andra ord. Gjorde som vanligt, lite på en höft, och fick ihop ett stort bröd som föll dottern i smaken. Lite smuligt blev det, ska testa med 1 msk Fiberhusk i det nästa gång, men det är fortfarande helt acceptabelt.
Bröd med Kesella
50 g jäst
4 dl vatten
1½ dl Kesella lätt
1 msk honung
1 ägg
ca 650 g glutenfri mjölmix
Smula ner jästen i en degbunke. Häll över vattnet som du värmt till 37 grader. Låt jästen lösas upp.
Blanda ner kesella, honung och ägg. Sist mjölmixen.
Häll upp i en form som rymmer minst 2 liter. Låt jäsa i rumstemperatur i ca 30 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 30 minuter. Lägg lite foliepapper över brödet om det blir för mörkt.

4 kommentarer:

Mamma J sa...

Oh du stora gluten-expert: Finns det färdig glutenfri pizzamix att köpa eller har du ett bra recept på pizza-deg till mig? En av de inbjudna gästerna till det stundande kalaset är ju glutenintolerant, så om hon kommer så måste vi vara förberedda så att hon också kan äta...

Ango sa...

Mamma J:
Det finns dels färdig mix att blanda med vatten och dels finns det färdiga bottnar (i storlek med vanliga frysta pizzor) som är vaccumpackade. Jag har inte testat någon av dem så jag vet inte hur de är. Båda sorterna finns på glutenfritt-hyllan i de allra flesta livsmedelsaffärerna.
En annan variant är att göra på tékakor. Det finns ett märke som heter Hans och Greta som har tékakor i 5-pack som är väldigt bra och goda (enligt Simone). De kan man ju dela på mitten så de blir lite tunnare och använda. De köps frysta och finns åtminstone hos Willys och Hemköp och kostar runt 25:-.
Jag skulle rekommendera den färdiga pizzabottnen eller tékakor eftersom det blir enklast för er.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Åhh vilken bra blogg!! Är själv glutenintolerant & har kopierat många av recepten, framförallt brödrecept=)

Anonym sa...

Superbra blogg med många glutenfria recept! Kommer absolut att komma tillbaka då min sambo är glutenintolerant och jag tycker om att baka=)