måndag, januari 19, 2009

Valnötsbröd


För första gången i mitt liv har jag bakat ett bröd på surdeg. Måste säga att jag fick mersmak. Det är inte alls komplicerat eller så och resultatet är toppen!
Jag valde ett recept som fanns med i Hemmets journal (nummer 4 som utkom den 15 januari 2009). Recepten finns även på deras hemsida där jag kopierat recepten hit. Det finns flera spännande recept på surdegsbröd på sidan som ska testas.
Jag var lite tveksam till degen när jag hade gjort den eftersom degen var väldigt "stabbig" och inte alls följsam. Det kändes som en kompakt glutenfri deg, utan glutentrådar. Trots den kompakta och stabbiga degen blev det ett väldigt saftigt och gott bröd, med utsökt smak av råg och valnötter.
Jag gjorde surdeg på rågsikt, och det gick bra.

Grundsurdeg med vetemjöl eller rågmjöl
Dag 1:
1 1/2 dl mjöl
1 dl vatten, 37°
1 tsk strösocker
Dag 3:
1 1/2 dl mjöl
1 dl vatten, 37°
Dag 4:
1 dl mjöl
1 dl vatten, 37°

Gör så här:
Dag 1:
Blanda mjöl, vatten och socker i en skål och vispa om. Täck skålen med plastfolie eller en fuktig duk och låt stå i rumstemperatur i 2 dygn. En frisk, syrlig doft ska kännas när du luktar på surdegen.
Dag 2: Tillsätt mjöl och vatten och vispa om i skålen. Täck över och låt stå ett dygn.
Dag 4: Surdegen är klar. Använd så mycket du behöver, fyll sedan på med mjöl och vatten och förvara i en glasburk med tättslutande lock i kylen. Mata surdegen med ny näring i form av mjöl och vatten varje vecka enligt dag 4.
Tips! Surdegen förvaras i kyl när den är klar, lämpligast i en glasburk med tättslutande lock. Därefter matas den varje vecka med nytt vatten och mjöl för att hållas vid liv. När det blir för mycket i burken, ge bort en del eller frys in i fryspåse!

Valnötsbröd
Det här behövs till 2 bröd:
5 dl vatten
10 1/2 dl vetemjöl
4 dl grovt rågmjöl
1 1/2 dl surdeg av rågmjöl
1/2 msk brödsirap
7 g jäst
1 msk salt
150 g valnötskärnor
Ugn: 250° och 200°

Gör så här:
1. Häll vatten, vetemjöl, rågmjöl, surdeg, sirap och jäst i degbunken till köksmaskinen och arbeta degen med degkrokarna, ca 10 minuter.
2. Tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare 5 minuter. Låt degen jäsa övertäckt, ca 2 timmar.
3. Tillsätt valnötskärnorna och arbeta in dem i degen. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till två avlånga bröd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt bröden jäsa övertäckta, ca 1 timme.
4. Klipp små jack i bröden och sätt in i nedre delen av ugnen vid 250°. Sänk temperaturen direkt till 200°. Grädda bröden, ca 35 minuter.
5. Häll 1 dl vatten i botten på en het långpanna i slutet av gräddningen. Ångeffekten ger brödet en knaprig yta. Låt bröden svalna på galler.
Tips! Använd solroskärnor istället för valnötskärnor, om du föredrar det. Knaprig yta får du också genom att spraya vatten på brödet i slutet av gräddningen.

2 kommentarer:

Daniel Roos sa...

Valnötsbröd är så gott gillar att ha det till ost. Hoppas du mår bra mvh Daniel

Anonym sa...

Oh jag bakar verkligen aldrig bröd. Det kanske jag borde göra för jag hittar aldrig bröd i affären som jag verkligen gillar.