måndag, december 08, 2008

Barnvänliga pannkakor (glutenfria)

Mina barn älskar vanligtvis pannkakor, men jag tror de föråt sig på det ett tag. Jag fick ett tips från en pappa till en dagiskompis till barnen att han alltid hade i lite marzanpulver i sin smet, och då åt ungarna som aldrig förr. Såklart var det tvunget att testas, fast med vaniljsocker istället (äkta vaniljsocker, inte vanillin pulver). Jag serverade barnen och såklart var det väldigt, väldigt gott.

Pannkakor med vaniljsmak
25 g margarin
6 dl mjölk
150 g glutenfri mix (eller gärna 100 g grov mix och 50 g fin mix)
3 ägg
1 msk vaniljsocker (eller så mycket man nu vill ha)

Vispa ägg och hälften av mjölken.
Smält smöret och häll ner i smeten. Tillsätt vaniljsockret och mjölmixen. Vispa så smeten bli slät. Tillsätt resten av mjölken och vispa.

2 kommentarer:

Mamma J sa...

En fråga: Kan man bara byta ut det glutenfria mjölet mot vanligt mjöl rakt av, eller måste man räkna om på något sätt?

Hittar ju så mycket gott som jag bara måste prova!!!

Ango sa...

Du kan byta ut mjölet rakt av. Det blir 2½ dl mjöl.
När jag gör vanliga pannkakor, dvs samma recept men utan vaniljsocker, äter de kanske en var. När det är vaniljsocker i äter de oftast tre var. Med grovt mjöl (gärna Grahamsmjöl) i blir det lite matigare och man håller sig mätt lite längre.

Kram
/Ango