söndag, november 09, 2008

Favoritlimpa (glutenfritt)


Det glutenfria brödet som Simone gillar, tycker jag känns så trist och tjatigt. Det är samma recept gång på gång. Så bakar jag ju inte till resten av familjen så varför skulle jag nöja mig med det åt henne.
Nu har jag experimenterat en del, och efter senaste gången blev det visst ett bröd fröken gillade väldigt, väldigt mycket. Det är enkelt att göra och det blir ett smulfritt bröd som är mjukt och saftigt.
Nu har hon begärt att jag ska fortsätta baka detta bröd, och eftersom allt i receptet var "på en höft" så är det lika bäst att skriva ner receptet så jag har en chans att minnas det till senare. Kanske är det någon mer som gillar det dessutom. Oftast är det bröden och maten som är rena experiment som blir de stora favoriterna.

Favoritlimpa, 1 stort bröd
6 dl vatten
0,75 dl matolja
50 g jäst
2 msk honung
1½ msk Fiberhusk
ca 500 g glutenfri mjölmix (gärna hälften grov)
Värm vattnet till 37°C. Häll i matoljan och häll över den smulade jästen i en degbunke. Lös upp jästen och tillsätt sedan honung. Rör ut honungen i degvätskan och rör sedan ner fiberhusken. Låt skalen svälla i ca 10 min.
Häll över mjölmixen och vispa noga, eller arbeta i maskin, 5 minuter.
Olja en form (2-2½ liter) och häll i degen (ska vara lös). Låt jäsa ca 30 minuter i rumstemperatur.
Grädda mitt i ugnen i 200°C, ca 30 minuter. Efter 25 minuter kan du kolla så bröden inte blir för mörka på ytan.
Låt brödet svalna under duk.
Skiva gärna brödet och frys in det skivat.

10 kommentarer:

cissi79 sa...

Hej, vilken härlig blogg! Själv är jag oxå glutenintolerant och därför ständigt på jakt efter nya och goda recept.
Här hittade jag massor av bra tips. Tack! En fråga bara, brukar du använda Lailas mjölmixer? Jag tänkte testa dem nästa gång jag ska baka. Men hittar dåligt med info om dem på nätet. Bara nyfiken på andras resultat. Mvh Cecilia

Ango sa...

Hej Cecilia!
Vad roligt att du gillade tipsen! Hoppas du hittar något som blir en ny favorit.
Jag har adrig testat att baka med Lailas mixer. Jag har varit på väg att köpa flera gånger efter att ha hört mycket positivt om dem, men det har aldrig blivit av. Majoriteten av de jag hört talas om som testat har varit väldigt nöjda, men det finns också en del som inte tycker att det blir någon skillnad. Berätta gärna vad du tyckte när du har testat.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Hej, Har sparat din blogg som favorit, är själv nyligen diagnostiserad som glutenintolerant & som ny är det hopplös att hitta mat. Kommer med tiden förmodar jag.

Kommer kika in hit många gånger.

Mvh
Mona

Anonym sa...

Hej, hej!
Tack för många bra tips! Du har inget bra recept på glutenfria lussekatter så här i jultider?
Mvh
Sandra

Ango sa...

mona:
Jag minns själv när båda mina döttrar skulle börja äta glutenfritt. Det var en hel vetenskap att sätta sig in i. Bara en sån sak som att baka bröd var ju en "besvärlig" sak. Glutenfri deg är ju inte som vanlig deg precis. Man vänjer sig, absolut, och jag hoppas du kan hitta några recept i min blogg som kan hjälpa dig att hitta några favoriter.
Du är välkommen med frågor och funderingar om det dyker upp några.

sandra:
Jovisst har jag ett (i mitt tycke) toppenrecept på lussebullar. Du hittar det här: http://matbak.blogspot.com/2007/11/glutenfria-lussekatter.html. Det finns några kommentarer till receptet. Några som lyckats lika bra som jag själv tycker att jag gör varje gång, och så några som inte alls lyckats med receptet. Själv har jag aldrig misslyckats med det receptet, och är helnöjd med det.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Hei,

så utrolig bra glutenfrie oppskrifter du har! Jeg er glutenintolerant og er så ussel og dårlig til å bake at jeg har gjort det eneste enkele: sluttet å spise brød, boller og kaker. Jeg kanskej spiser kenekkebrød av og til. Men - AH - så kjedelig det er. Så nå skal jeg prøve meg på noen av dine oppskrifter også kanskje jeg blir en baker en dag jeg også (er flink kokk...men baking og meg har aldri gått hånd i hånd)

Tusen tusen takk!!!

Anonym sa...

Hej!

Jag läser ofta din blogg och har provat många glutenfria recept.
Min dotter fick diagnosen för ett år sedan och du har hjälpt oss mycket att underlätta vår "mat vardag"
Tack, Karin

Ango sa...

Anonym:
Glutenfritt bröd är väldigt tråkigt, tyvärr! Jag brukar experimentera och försöka hitta vägar att göra bröden lite roligare, och godare! Även om det är jobbigt att baka glutenfritt, så finns det degar som bara "vispas ihop" och hälls ner i form och så in i ugnen. De kan man lyckas med även om man misslyckas med allt annat ;).
Lycka till med bakningen, och stort tack för dina komplimanger!

Karin:
Tack för dina ord! De värmer verkligen!
Jag hoppas att många som måste äta glutenfritt ska kunna hitta inspiration i min blogg, och kunna hitta recept som de verkligen gillar.

Kram
/Ango

CiCi sa...

Å vilken tur att du hittade till min blogg från Ninas för nu hittade jag ju din! För min del innebär det att julen är räddad. Min syster har gluten och är urusel på att baka, så årets julklapp blir att fylla hennes frys med bröd! Och du hade ju jättemånga recept på goda bröd! Hurra!Hit lär jag återkomma några gånger!//CiCi

Ango sa...

CiCi:
Vad kul att du hittade något du gillade *ler*.
Gick det bra att baka till din syster?

Kram
/Ango