torsdag, augusti 28, 2008

Yoghurtbullar


Det här är perfekta mellanmålsbullar, hemma eller på picnicken. Enkla och snabba och smakar jättegott. Det är väldigt lätt att variera smakerna dessutom!

Jag brukar använda "barnyoghurt", dvs sån utan fruktbitar och lite tjockare, men det går även att använda Yoggi (eller liknande) eller naturell yoghurt om man vill det. Det är bara fantasin som sätter gränser.
Man kan med fördel även göra dem grova genom att ha i grahamsmjöl, eller varför inte använda dinkelmjöl.

De vänstra på bilden är glutenfria och de är lika enkla att baka. Jag byter bara ut vetemjöl och rågsikt mot samma mängd glutenfri mix. Hälften fin och hälften grov mix.

Enligt grundreceptet ska man ha 2½ dl vätska och 1 msk bakpulver. Det tycker jag är alldeles för mycket bakpulver (det blir riktig bakpulversmak på bullarna) så jag brukar ha 1 - 2 tsk bakpulver och 1 tsk bikarbonat och det räcker bra.

Yoghurtbullar 6 st
Blanda 2 dl rågmjöl, 2 dl vetemjöl, 1 msk bakpulver och ½ tsk salt i en bunke. Tillsätt 2 ½ dl fruktyoghurt och rör ihop till en lös deg. Forma med mjölade händer eller klicka ut degen till 6 bullar på bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen på 200°C ca 15 min.

Inga kommentarer: