tisdag, augusti 07, 2007

Äppelskalare


Jag vet inte riktigt om den här egentligen går in under onödiga prylar eftersom jag känner mig så kluven till den.
Första gången jag såg en sån här var för 7 år sedan, hemma hos min moster. Hon sa att den var oumbärlig...
Så här står det i produktbeskrivningen:
"Den inte bara skalar äpplet, den kärnar även ur äppelskruttet samt skivar äppelspiraler."
Ja, den gör faktiskt allt det här, samtidigt. Det är ju jättesmidigt, eller hur? Eller är det det?
Såååå ofta är det ju inte man behöver skala, kärna ur och skiva (i spiraler) äpplena, eller jag gör det inte mer än 2-3 gånger per år, och då klarar jag mig finfint med potatisskalare/rotfruktsskalare och "äppelurkärnare". Jag tror inte att det tar så himla mycket längre tid att göra det i flera steg.
Det finns en annan aspekt som gör mig ytterst tveksam till den här "bra-att-ha-prylen" och det är förvaringen! Det är ju bra mycket större än mina saker som ryms i besticklådan, till skillnad från den här som tar bra mycket mer plats.
Ja, är man fortfarande osäker kan man ju ta med priset; ca 250:- för den häringa prylen.
Vill du se och läsa mer om den så finns den här: http://tokyotoys.biz/product_info.php?products_id=82&language=sv

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Har precis varit på mässa i Danmark och köpt in en jätte fin äppelskalare. Den skalar, kärnar ur och gör spiraler, toppen! Du undrade över behovet. Hur ofta äter du äpplen? Det smakar så gott när man äter "ringarna", mycket godare än vanligt. Titta gärna in i min webshop på www.kvalitetochfynd.se. Välkommen!

Anonym sa...

Äppelskalaren är ett suveränt praktiskt ting. Asfaltmänniskor förstår naturligtvis inte det eftersom dom köper allt färdigt i affären men gör du egen äppelmos på äpplen från egen trädgård (billigare och godare) så spar man massor av tid (och slaskande) när man ska skala äpplen vid äppelmoskok.

Ango sa...

Anonym:
Jag har inga problem med att skala mina äpplen "för hand", det tar inga tider alls. För mig (asfaltsmänniska som både syltar och saftar) så är detta en alldeles otroligt onödig pryl som skulle stå och samla damm i ett skåp.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Hej! Om man dessutom ska torka äppelskivorna så är denna maskin nästintill oumbärlig.
(Boende 200m efter att asfaltsvägen tar slut ;-)