fredag, augusti 03, 2007

Ananas- och kokosmuffins

De här är riktigt saftiga och goda. Jag skippade kokosmjölken och använde bara 2 dl kokosflingor som jag lät ligga i vanlig mjölk i ca 30 minuter, för att få lite mindre kokossmak.
Jag förstår inte alls hur man lyckats räkna ut att det bara skulle bli ca 8 mindre muffins. Jag gjorde dubbel sats (för att det skulle räcka till ett kalas) och fick ihop nästan 45 muffins (i vanliga muffinsformar av papper). Jag fyllde formarna till 2/3 med smet så jag var inte alls snål på smeten heller.
Smeten, ja, det blir ganska tjock. Som en tjock smet eller lös deg.

Ananas- och kokosmuffins 6 stora eller 8 mindre
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 dl strösocker
1 dl kokosflingor
0,5 tesked salt
175 gr smält, avsvalnat smör eller margarin
2 ägg, vispade
1 3/4 dl kokosmjölk
2 dl krossad ananas, väl avrunnen

1. Låt kokosflingorna ligga några minuter i kokosmjölk.
2. Sila och spar kokosmjölken.
3. Blanda de torra ingredienserna för sig och vispa sedan ihop smör, silad kokosmjölk och ägg i en separat skål.
4. Tillsätt de torra ingredienserna, ananasen och rör ihop.
5. Fördela smeten i formar och grädda cirka 30 minuter i 170 grader för stora muffins och något kortare tid för små

Inga kommentarer: