fredag, juni 22, 2007

Glutenfria korvbröd (allbröd)

Det här receptet var det första glutenfria recept vi fick (på barnmottagningen när celiakin på dottern precis konstaterats).
Jag gick hem och började baka det här. Jag slogs av hur grymt kladdig degen var, men det har jag lärt mig hur man gör för att få det bra ändå. Genom att blöta handflatorna med lite kallt vatten går det att ta upp och forma brödet.

Det står att det är korvbröd, men det är en väldigt allsidig deg. Vi har det som korvbröd, hamburgerbröd och frallor. Båda döttrarna älskar brödet (som blir väldigt svampigt i konsistensen, men det ska vara så), både den som måste äta glutenfritt och den som inte behöver.

Glutenfria korvbröd ca 20st

50 jäst
6 dl vatten
½ dl olja
2 msk Husk
½ tsk hjorthornssalt
1 tsk salt
8 dl ljus glutenfri mjölmix (+½ dl till utbakningen)

Smula ner jästen i degbunken. Värm vatten och olja till fingervärme,37° C. Häll degspadet över jästen och rör tills den löst sig.Blanda ner Husk och låt skalen svälla i 10 minuter.
Tillsätt salt, hjorthornssalt och mjölmixen. Arbeta degenväl för hand eller i maskin. Täck över med bakduk och låt degen jäsa i bunken ca 30 minuter.
Dela degen i 20 bitar och forma varje del till ett korvbröd och lägg på bakpappersklädd plåt. Täck över och låt jäsa ca 20 minuter. Grädda mitt i ugnen, 250°C i ca 6-8 minuter.

Inga kommentarer: