söndag, december 09, 2012

Glutenfria piroger

Jag hittade ett recept på datorn på glutenfria piroger som jag inte hade gjort på jättelänge, så då tyckte jag att det var dags att göra det igen.
Piroger är praktisk mat som kan varieras i en hel evighet, och det är otroligt praktiskt att ha med som utflyktsmat. Det tråkiga är väl att det tar en stund att göra dem, och man (jag) blir ganska trött på dem efter ett tag.

Jag valde att göra piroger med tacokryddad köttförs som jag hade blandat ner lök och vitkål i. Serverade det med en grönsallad och gräddfil. En perfekt lunch.

Glutenfria piroger
25 g jäst
2,5 dl ljummet vatten
1 msk fiberhusk
2 msk olja
1 msk Kesella
1 tsk salt
7 dl glutenfritt mjöl

Blanda jäst, vatten, fiberhusk och olja, och låt det svälla i ca 10 minuter.
Blanda ner kesella, salt och mjölmix och arbeta det några minuter i maskin (helst). Jäs i ca 30 minuter.
Dela degen i 8-12 delar, beroende på hur stora du vill ha. Jag kavlade ut plattor och tog ut rundlar med en vanlig frukostskål. Lägg på fyllning och vik ihop. Nyp ihop degen, uppepå eller på sidan (och tryck då till med en gaffel), och pensla med vatten eller mjölk.
Grädda i mitten av ugnen i 250°C, 10-12 minuter.
Går bra att frysa.

1 kommentar:

Lotus sa...

är du tillbaka :D