lördag, september 27, 2008

O'boyen minskar


Det verkar som om tillverkarna av olika produkter har mer kategoriskt börjat utnyttja ett nytt sätt att höja priset på sina varor. Första gången jag märkte det var när "Varma koppen" sjönk från 4 portioner till 3 i sina askar någon gång i mitten av -90-talet. Priset på förpackningen var densamma, så konsumenterna märkte det inte så fort (om man inte var storkonsument såklart).

Det senaste jag märkte var härom dagen var när jag för en gångs skull köpte O'boy till ungarna. För några år sedan var alla förpackningar på 1 kg. Förra gången jag köpte var det 800 g, men nu när jag köpte var det 700 g. Priset; Ja det var lika skyhögt som alltid (det är ju för tusan bara socker i eländet).

Jag blir så irriterad på de här höjningarna för de är så oärliga. Ge mig en riktig prishöjning, jag kan ta det! Att dra bort innehåll och behålla priset, det är att lura konsumenterna. Många konsumenter märker faktiskt inte att det blivit mindre i förpackningen, och priset är ju detsamma så varför skulle det vara någon skillnad?
Jag skulle vilja höra tillverkarnas luddiga försvar till det här. Som vanligt kommer det handla om nya produktionsvägar, nya underleverantörer, fördyrande omkostnader, mer praktiska förpackningar för konsumenten, och säkerligen också att konsumenten EFTERLYST mindre förpackningar ("Kära Kraft Food, jag skriver till er för att höra om ni inte skulle kunna fylla min O'boypåse med MINDRE O'boy, utan att sänka priset, för jag tycker det är så jobbigt att bära hem 1 kg-förpackningar"...eller?). Detta brukar vara klassiska bortförklaringar när man inte kan stå för att man hittat ett bra sätt att tjäna mer pengar på.

Inga kommentarer: