fredag, september 28, 2007

Pinjenötsbiffar med fetacrème och rostade grönsaker

Det här receptet hittade jag i en GI-bilaga från Atonbladet (det fanns på webben och i pappersupplagan). Tyckte det lät så jättegott, så jag ville såklart prova det.
Jag ändrade lite i receptet. Jag hade lite andra grönsaker som jag rostade. Jag hade skivad vitlök, klyftad gul lök, morötter och röd- och gul paprika. Squash glömde jag köpa när jag var och handlade så den fick utebli.
Även den soltorkade tomaten uteblev eftersom jag glömde köpa, så jag finhackade färsk tomat och det funkade jättebra det också! Hela rätten blev jättegod, speciellt biffarna (som jag gjorde som järpar) och jag kommer definitivt att göra det här igen!

Pinjenötsbiffar med fetacrème och rostade grönsaker
600 g nötfärs
1/2 dl grädde
1 ägg
Salt och svartpeppar
1 vitlöksklyfta
1/2 kruka färsk basilika
5 soltorkade tomater i olivolja
50 g pinjenötter
1 liten squash
1 gul paprika
1 röd paprika
1 rödlök
Olivolja
1 tsk torkad basilika

Fetacrème
200 g fetaost
1 burk crème fraiche (15%)
1/2 kruka basilika
4 soltorkade tomater i olja
Salt och svartpeppar

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Blanda nötfärs, grädde, ägg, saltoch svar tpeppar i en skål.
3. Hacka vitlök, basilika och soltorkadetomater fint och blanda neri färsen. Tillsätt pinjenötterna ochforma färsen till biffar och lägg påen ugnsplåt.
4. Skiva squash, paprika och rödlökoch lägg på en annan ugnsplåt.
5. Häll lite olivolja över grönsakernaoch strö på salt, svartpepparoch torkad basilika. Ställ in bägge plåtarna i ugnen i ca 20minuter. Byt plats på plåtarna efterhalva tiden.
5. Smula fetaosten och blandamed crème fraiche i en skål.
6. Hacka basilika och soltorkadtomatfint och blanda med fetacrèmen.
7. Smaka av med salt och svartpeppar.
8. Servera biffarna med de rostadegrönsakerna och en klick fetacrème.

Inga kommentarer: