söndag, november 24, 2013

Sesamkakor

Jag älskar Risentas sesamkakor, speciellt dem med kokos i. Jag funderade på hur man skulle göra dem själv, och började googla lite.
Jag hittade många olika recept, de allra flesta med massor av socker, sirap och glukos i. Absolut inget jag ville ha. Hittade till slut ett bra recept utan socker och med honung istället. Jag tycker egentligen inte om honung, och var rädd att det skulle smaka för mycket av det, men när kakan väl hade kallnat fanns inte smaken kvar!

Sesamkakor

3 dl sesamfrön
2 dl riven kokos
1 dl honung
1 krm salt

Blanda allt i en stekpanna. Honungen ska karamelliseras. Massan byter färg från ljusbeige till guldgul.
Häll upp smeten på bakplåtspapper. Lägg ett annat bakplåtspapper över och kavla till 0,5 cm tjocklek. Låt det kallna. Vill man skära i bitar ska det göras innan det här kallnat helt.

Inga kommentarer: