Mina favoritrecept hamnar här. Oftast med foto från min tallrik, eller av det jag bakat.
lördag, september 27, 2008
Flakes & Red Berries
Semper har gett ut nya flingor, glutenfria, och jag måse säga att jag är imponerad av produkten (jag som inte ens är glutenintolerant).
Flingorna är gjorda av ris och majs, och är därför söta och spröda. Till det finns det STORA bitar frystorkade jordgubbar, som i sig är lite surare i smaken. En alldeles perfekt avvägning.
Det som imponerade allra mest på mig var att det var STORA bitar jordgubbar och det var MÅNGA bitar. Jag förväntade mig att hitta någon rosa/röd smula i botten...
Tyvärr finns det ju något negativt med flingorna, och som ALLTID när det gäller glutenfritt är det ju priset! Förpackningen är på 300 g och jag betalade 42:90 på mitt lokala Konsum (som säkerligen är några kronor dyrare).
Nu gillade inte min dotter jordgubbsbitarna som var i (däremot flingorna) så jag kommer inte köpa de här något mer, men jag hoppas Semper kommer ut med någon ny smak så småningom (äpple och kanel kanske).
O'boyen minskar
Det verkar som om tillverkarna av olika produkter har mer kategoriskt börjat utnyttja ett nytt sätt att höja priset på sina varor. Första gången jag märkte det var när "Varma koppen" sjönk från 4 portioner till 3 i sina askar någon gång i mitten av -90-talet. Priset på förpackningen var densamma, så konsumenterna märkte det inte så fort (om man inte var storkonsument såklart).
Det senaste jag märkte var härom dagen var när jag för en gångs skull köpte O'boy till ungarna. För några år sedan var alla förpackningar på 1 kg. Förra gången jag köpte var det 800 g, men nu när jag köpte var det 700 g. Priset; Ja det var lika skyhögt som alltid (det är ju för tusan bara socker i eländet).
Jag blir så irriterad på de här höjningarna för de är så oärliga. Ge mig en riktig prishöjning, jag kan ta det! Att dra bort innehåll och behålla priset, det är att lura konsumenterna. Många konsumenter märker faktiskt inte att det blivit mindre i förpackningen, och priset är ju detsamma så varför skulle det vara någon skillnad?
Jag skulle vilja höra tillverkarnas luddiga försvar till det här. Som vanligt kommer det handla om nya produktionsvägar, nya underleverantörer, fördyrande omkostnader, mer praktiska förpackningar för konsumenten, och säkerligen också att konsumenten EFTERLYST mindre förpackningar ("Kära Kraft Food, jag skriver till er för att höra om ni inte skulle kunna fylla min O'boypåse med MINDRE O'boy, utan att sänka priset, för jag tycker det är så jobbigt att bära hem 1 kg-förpackningar"...eller?). Detta brukar vara klassiska bortförklaringar när man inte kan stå för att man hittat ett bra sätt att tjäna mer pengar på.
tisdag, september 23, 2008
Gul paprikasoppa med knaprig pancetta
Gör så här